Ondersteuningsteam
JenaXL geeft voortgezet onderwijs volgens de kenmerken van Jenaplan. Uiteraard zetten we ons in voor de beste schoolprestaties, maar JenaXL kijkt veel breder dan het werken aan kennis. De onderwijsmethode richt zich ook op het ontwikkelen van zelfbewustheid en zelfredzaamheid. Het leren van en met elkaar is een belangrijk fundament in ons onderwijs.
Eerste aanspreekpunt voor de leerling en zijn of haar ouders is de stamgroepleider. De stamgroepleider is de spil in de studiebegeleiding. Samen wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerling. Mochten deze dusdanig zijn dat er meer hulp of ondersteuning nodig is dan door de docenten binnen de stam- en niveaugroep geboden kan worden op didactisch en/of sociaal-emotioneel gebied, dan zal de stamgroepleider contact leggen met de ondersteuningscoördinator. Vanuit deze afstemming kan worden besloten de leerling aan te melden bij het ondersteuningsteam.
Het ondersteuningsteam bestaat uit de ondersteuningscoördinator, een schoolcoach, een orthopedagoog, een jeugd- en gezinswerker (vanuit het sociaal wijkteam), een remedial teacher en een dyslexiespecialist. Samen met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en stamgroepleider en eventueel in overleg met het ondersteuningsteam zal gekeken worden naar welke ondersteuning geboden kan worden. Uitgangspunt daarbij is dat de ondersteuning in de context geboden wordt waar kan en uit de context waar nodig. Daarbij biedt het ondersteuningsteam de ondersteuning zo licht, zo snel en zo kort mogelijk.
Dyslexie
JenaXL vindt het belangrijk om goede begeleiding te bieden aan alle leerlingen met lees- en/of spellingproblemen. Dit doen we samen met de stamgroepleiders, docenten, orthopedagoog, remedial teacher en dyslexiespecialist. De orthopedagoog bekijkt bij welke leerlingen nader onderzoek gedaan dient te worden en adviseert over mogelijke aanpassingen, evt. na extra onderzoek. De dyslexiespecialist zorgt voor de juiste begeleiding en inzet van faciliteiten. Op die manier zorgen we ervoor dat de leerling het niveau kan volgen dat bij zijn/haar capaciteiten past. U kunt meer lezen over de begeleiding bij dyslexie in het dyslexieprotocol.
Dyscalculie
JenaXL wil een school zijn die kinderen in staat stelt hun talenten te ontwikkelen en dat type onderwijs te volgen dat aansluit bij hun intellectuele capaciteiten. Dat is ook het doel van ons dyscalculiebeleid. Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en/of accuraat oproepen en/of toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspraken) (Ruijssenaars, Van Luit, & Van Lieshout, 2006). Om gebruik te kunnen maken van faciliteiten is het noodzakelijk dat de dyscalculieverklaring op school aanwezig is. Een dyscalculieverklaring moet ondertekend zijn door een bevoegd deskundige (GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist). Als een leerling dyscalculie heeft, wordt dit in het leerlingvolgsysteem vastgelegd. JenaXL wil ook graag het onderzoeksrapport ontvangen zodat deze in het leerlingdossier kan worden bewaard en de juiste begeleiding kan worden geboden. U kunt meer lezen over de begeleiding bij dyscalculie in het dyscalculieprotocol.
Samenwerking met andere instanties
De ondersteuningscoördinator staat in contact met externe instanties. Zo maakt het ondersteuningsteam structureel gebruik van de diensten van collega’s van het Expertisecentrum Landstede Groep VO, sociaal wijkteam, GGD IJsselland en de leerplichtambtenaar van de verschillende gemeenten. De leerplichtambtenaar van de gemeente Zwolle houdt in het schooljaar 2024-2025 laagdrempelige inloopspreekuren op JenaXL. Daarnaast kunnen we indien gewenst een multidisciplinair overleg (MDO) aangaan met externe partners waar leerlingen een traject volgen.
JenaXL is van mening dat nauwe banden en korte lijnen met externe zorgpartners van groot belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het kind. Deze contacten vinden altijd plaats in overleg met de leerling en ouders.
Grenzen aan de ondersteuning
Wanneer de nodige ondersteuning niet meer haalbaar is binnen de school wat betreft tijd of wat betreft de expertise of de mogelijkheden op de school, zal er verwezen worden naar een andere school binnen de regio van ons Samenwerkingsverband: samenwerkingsverband Hanzeland. Er kan dan worden gedacht aan een reguliere school maar ook aan voortgezet speciaal onderwijs. Er is binnen SWV Hanzeland een ouder- en jeugdsteunpunt waar u deskundig advies en duidelijke informatie krijgt wanneer er vragen zijn over het passend onderwijs aan uw kind.
Vragen?
Neem contact met ons op!
Wat leuk dat je contact wilt opnemen met ons! Hieronder vind je alle contactgegevens.